Video! Altijd erg leuk om naar te kijken en zelf te maken. Ook altijd onderschat al het gaat om de tijdsinvestering. Maar wel zeer verslavend als je eenmaal gaat monteren. Muziek maakt je video af. Het is zelfs zeer bepalend. Bij Vimeo is een mogelijkheid om CC tracks toe te voegen, als je een video hebt waarbij het oorspronkelijke geluid er niet toe doet.
Bij een recent animatie project op de Bijenkorf zijn de ambities hoog. Zes groepen kinderen, diverse vormen en verschillende materialen. Uiteindelijk is er op standalone (prive) laptops gewerkt, omdat de de installatie van Animator problemen op riep. De video's worden nu in Moviemaker gemonteerd. Voor de muziek zijn er steeds meer tracks online, legaal, te krijgen. Alleen moet ik nog uitzoeken hoe dat eenvoudig op het netwerk opgeslagen kan worden.
Het opslaan van bestanden vormt namelijk een probleem zodra er een tool gebruikt wordt buiten het netwerk om. Afbeeldingen van de Microsoft webcam, Animator bestanden, CC -free sounds, daar leent het netwerk zich niet zo voor.
De video's van het animatieproject komen t.z.t online. Na de premiere voor de ouders.
Een collega vroeg me hoe ze een podcast kon maken. Haar groep heeft het over Radio. We kwamen erachter dat de microsoft geluidsrecorder beschikbaar gemaakt moest worden. Dat is inmiddels gebeurd. Ondertussen heeft ze haar telefoon ervoor gebruikt en het audiobestandje geconverteerd. Ik ben benieuwd of er nog een podcast uitrolt!
Screencasts zijn ontzettend handig. Als de maker een beetje vlot inspreekt, is het voor velen een prettige manier om te leren. Soms kom ik een screencast van kinderen tegen.
Screencast-o-matic is heel eenvoudig, direct in te zetten. Inloggen hoefde niet eens. Er staat nu een videootje bij mijn handleidingen, voor degenen die het nog moeilijk vinden om in de mail iets terug te vinden.
Screencast-o-matic werkt online. Het kán zijn dat de Java-applett op ons netwerk in de weg zit. Op een van de scholen maakte ik met Active Inspire een opname, maar daar lukte me het niet om de screencast op te slaan. Dat ga ik nog maar een keer proberen, want dat biedt ook mogelijkheden.
Ik merk dat jij een 'verleden' hebt met video. Ik weet nog goed hoe je een paar geleden vele collega's en mij hebt geleerd om te gaan met camera's en het (zware) Pinnacle.
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het weer eens tijd geworden om workshops te geven en ons mee te nemen in de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Ik denk ook dat je ons kunt behoeden voor verrassingen op netwerk terrein. Ook de kennis die je hebt opgedaan met de video web 2.0 tools, en de voor- en nadelen hiervan, zijn zeker de moeite waard om met collega's te delen. Ik schrijf mij bij deze alvast in!
Dat klinkt inderdaad al ervaren. Gebruiken jullie ook StopMotiontechnieken. Ik merk dat dat altijd heel enthousiaste reacties oproept. Ken je de programma's van Cinekidstudio ook? En bezoek je het MediaLab tijdens het Cinekidfestival. Bijzonder inspirerend vind ik altijd en ook leuk om met je klas aan deel te nemen.
BeantwoordenVerwijderenJa, Cinekid is bij ons bekend. Bij de animatiefilmpjes was al een voorbeeld getoond met Animator, en dat zag er nog spannender uit, dus taande het animo voor Cinekid. Ook al is de interface nogal druk, het is een prima site. Na het installeren van de webcam kan je ermee aan de slag. Met MonkeyJam kan je gemakkelijk een reeks foto's tot film maken.
Verwijderen