Wikiwijs. Daar heb ik eerst maar eens wat zoekopdrachten op losgelaten. De vele filters zijn uitgebreid. Helaas wordt de leeftijdsgroep of onderwerp geregeld erg ruim genomen, of is zelfs anders dan het filter aangeeft. Opvallend: geen van de 3 filosofie onderwerpen gaan over filosofie. Interactief en multimedia wordt vaak als hetzelfde gezien.
Het toevoegen van een trefwoord is zeker aan te raden, dat maakt het inschatten van materiaal een stuk gemakkelijker. Er zijn veel lesideeen, veel verzamelsites veel informatie. Acadin en digischool zijn goed vertegenwoordigd. De eindgebruiker leerling wordt weinig bediend, het is voornamelijk voor leerkrachten bedoeld. Dat zal voor het VO denk ik anders zijn. Als er onder tips de abacus staat met als predikaat "parel" gaan mijn wenkbrauwen wel even omhoog.
Blijkbaar zoeken leerkrachten wel veel, gebruiken missschien ook vaak, maar beoordelen nauwelijks.
De discussie of lesmateriaal aan specialisten overgelaten moet worden of aan leerkrachten en docenten komt weer om de hoek. Het vraagt nogal wat om kwaliteit te bieden.
Samen delen scheelt tijd, maar neemt het ook. Aangezien leerkrachten al veel moeten documenteren kan ik me voorstellen dat de behoefte aan halen veel groter is.Bovendien werkt inspectie vaker tegen dan mee als het gaat om loslaten van methodes.
Mischien zijn er heel veel collega's op leraar24 te vinden! Er is daar nu even een serverprobleem. Ik was benieuwd naar een voorbeeld van een digibord toepassing in de onderbouw van Hanneke Meinen.
Op een van de scholen hangt een nieuw type Touch LCD scherm in de onderbouw, waar kinderen elke dag op samenwerken. We moeten nog even kijken naar de instellingen, want tot nu toe is er alleen met de pen goed op te werken. Heeft iemand daar ervaring mee? Op zich is zo'n scherm zonder beamer echt een vooruitgang. Voor de onderbouw is de zoektocht naar interactief materiaal nog niet voltooid. Mijn naam is Haas komt een béétje in de richting, volgens een van mijn collega's. Als het gaat om oefensoftware is kleuterportaal prettig verbeterd.
Een tijdje geleden heb ik een overzicht gemaakt van prentenboeken sites. Want ook daarin is veel verschil in kwaliteit. Bereslim is heel prijzig, maar is wel gestoeld op een gedegen aanpak. Goed in te zetten, als je geen thematisch onderwijs hebt. Bij andere sites, zoals leesmevoor.nl en hetsprekendboek.nl is het van belang wat de leerkracht ermee doet. Het zijn beide goed voorgelezen sites.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd aanloop tegen een andere discussie: als leerkrachten tools willen combineren, lopen ze aan tegen een (terecht) dichtgetimmerd netwerk.
Het is net zo'n dilemma als die over lesmateriaal: afhankelijk zijn van uitgevers, of zoeken in een grote hooiberg aan materiaal.
Een mooie en actuele verzameling materialen voor touchscreen en digibord in de onderbouw is te vinden op http://marijeandringa.yurls.net/nl/page Via rss (onderaan de pagina) blijf je op de hoogte van de laatste toevoegingen. Aanrader!
BeantwoordenVerwijderenVia Wikiwijs kom je inderdaad ook terecht bij materiaal van Digischool. Het is materiaal door en voor leerkrachten. In de vaklokalen van Digischool is materiaal te vinden voor kinderen. Ga hiervoor naar http://www2.digischool.nl/leerling/po
Binnenkort starten we bij Digischool met het opnieuw ordenen en taggen van leerkrachtenmateriaal. We krijgen hierbij begeleiding van de universiteit van Utrecht. Als alles volgens planning verloopt is deze klus voor augustus klaar en is de database weer up to date.
Een aantal subcategories van Digischool staan in onze schoolsymbaloo. De yurls van Marije kende ik nog niet goed, wel eens voorbij zien komen. Ziet er goed uit.
VerwijderenHet is een vast gegeven dat meer mensen alleen halen. Van de 100 bezoekers is er doorgaans 1 bereid om zelf ook bij te dragen. Als je dan een systeem hanteert waarbij iedereen kan bijdragen, maar waar weinig afspraken zijn over het niveau van de bijdragen, dan kan de kwaliteit behoorlijk uiteenlopen. Zeker in het begin wil je niet te veel eisen stellen, om maar zoveel mogelijk bijdragen te krijgen, of je moet besluiten om eerst een fase in te lasten waarbij door een beperkt aantal mensen kwalitatief goed materiaal toegevoegd worden, zodat er in ieder geval iets goeds te vinden is. Geef het tijd en draag bij.
BeantwoordenVerwijderen