Zoeken in deze blog

maandag 6 februari 2012

Ding 13 Informatie verwerken

Het eerste wat ik dacht bij het lijstje over kinderen: ook bij  volwassenen is dit geregeld van toepassing.
Het Diploma Veilig Internet staat weliswaar klaar op de schoolysmbaloo maar is nog vrijwel onbekend. Even een zijpad: dode linkjes. Ook in de bewust nog niet zo volle, op links gecontroleerde  schoolsymbaloo komt ik af en toe toch nog dode links tegen! Dat vraagt dus regelmatige een update.
Terug naar het Diploma Veilig Internet. Daar vind je de zoekvraag van Marco. Het deed me denken aan de tip: om een antwoord te vinden kan je soms beter al een deel van het antwoord intikken. Voorbeeld:  "tenen aan de poot van een struisvogel". We hebben het eerder bij een ander "ding" al eens over de verschillende zoekmachines gehad. Wat voor resultaten krijg je dan?

Na het doorlopen van de Webdetective.nl vond ik daar ook goede elementen inzitten.
Ik kreeg de datumcheck alleen niet voor elkaar. Via de favoriet gaf het een datum in de toekomst aan. En na een paar pogingen ben ik afgehaakt.

Het lijkt me de moeite om WAARD het eens uit te proberen. Ik vraag collega's of ik bij hen in de groep terecht kan.

Webadres
Autoriteit
Actueel
Reclame
Doel

Welke korte toelichting bij elk woord is het krachtigst?



2 opmerkingen:

  1. Dat ook volwassenen het zoeken niet altijd beheersen is duidelijk. Probleem is hoe hen te bereiken? De leerlingen heb je op school en zijn bereikbaar en staan open voor nieuwe ervaringen. Zij staan voor een uitdaging om straks een beroep te kiezen waarin het steeds meer aankomt op het snel betrouwbare informatie zoeken en intepreteren. Zeker omdat hun beroepen nu vaak nog niet bestaan en gecreeërd worden door diezelfde voortrazende techniek. De uitdaging voor jullie is zelf bij zijn qua kennis en vaardigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wellicht kunnen kinderen, samen met de leerkracht, de woorden in WAARD verkennen. Ik zie als groot voordeel dat kinderen dan betrokken worden bij de materie en zo een vorm van eigenheid / bezit kunnen krijgen over deze 'tool'. Natuurlijk is de rol van de leerkracht (in samenwerking met de ict-er?)belangrijk en sturend. Misschien met Bubbl.us een mindmap maken?

    BeantwoordenVerwijderen