Bij het hanteren van digitale toetsen is altijd de vraag wat de meerwaarde is. Digitale toetsen geven niet perse een beter resultaat dan de schriftelijke. Daarbij denk ik aan ervaringen bij een rekentoets en de citokleutertoets.
Stemkastjes worden ingezet om de betrokkenheid te vergroten. Het is het voor leerkrachten al een hele stap als zij met Inspire vragen maken. Voor kinderen aantrekkelijk (als je het niet te vaak doet) en informatief als het gaat om resultaten.
Ik heb het idee dat Classmarker het meest lijkt op Inspire. Alleen komt het toekennen daarbij op de leerkracht neer, terwijl de stemkastjes door de ICT coördinator voorbereid worden. Als kinderen een toets maken voor de anderen komt er een dimensie bij. Dan hebben we het over 21st century skills.
Google Docs heb ik wel eens gebruikt, en vond dat handig. Bij de instructie over de enquete haakte ik echter af vanwege details uit de conclusie. Werkt vast prima, maar het vraagt te veel scholing en herhaling voor leerkrachten. Is dit in het VO misschien beter bruikbaar?
Quizlett is daarentegen een tool om eenvoudig een oefening te maken. Vooral de audio functie komt goed over.
Je maakt een mooie verbinding tussen 21ste century learning skills en het maken van toetsen. Zo voeg je een dimensie toe en wordt het meer dan het louter terug vragen van kennis.
BeantwoordenVerwijderenHet maken van een vragenformulier in GoogleDocs is zeer simpel, het wijst zich vanzelf. De antwoorden komen in een spreadsheet te staan en is door meerdere mensen te beheren. Je hebt je zo voor 23dingen kunnen aanmelden. ik vind het één van de interessantste toepassingen van google Docs. Gewoon even proberen, ook voor PO.
BeantwoordenVerwijderenLeuk idee inderdaad om leerlingen dit soort toetsen voor elkaar te maken. Voordeel is dat ze er thuis met hetzelfde gemak mee verder kunnen.