Zoeken in deze blog

donderdag 17 november 2011

Ding 7 Veiligheid en Privacy

Een uitspraak uit het artikel Einstein bestaat niet: “Het is toch niet zo dat als je je adres op internet zet, mensen achter je aan komen ofzo. Die mensen hebben toch wel wat beters te doen!”
Dit doet me denken aan een opmerking van een kennis die haar gegevens pontificaal op twee websites had staan. Haar naam geeft diverse hits met volledige NAW gegevens. Ze zei me dat ze er nog nooit last had gehad, dat de spamfilter zijn werk wel deed, en iedereen haar kan vinden in het telefoonboek. Ze was niet van plan het eraf te halen.

In de Vives van november staat een voorbeeld van  een gesprek over mediawijsheid. Ik verwacht dat leerkrachten daar wel steun aan kunnen hebben, de vragen kan je er zo uitpikken. Welke wachtwoorden kan je misschien wel opslaan, welke niet? Wat vinden ze van het internetprotocol dat erin staat?
Gister had ik nog een gesprekje met een collega uit de middenbouw n.a.v een activiteit op het digibord. Ze bedacht dat het wel goed zou zijn om samen te zoeken naar afbeeldingen. Mocht er iets in zicht komen dat niet helemaal de bedoeling was, dan was dat weer een reden om erover te praten, vond ze.
Thuis heb ik er regelmatig gesprekken over; de generatie twintigers gaat er weer anders mee om dan de dertigers en de tieners. Eerlijk gezegd voel ik me niet geroepen om via Facebook met mijn zoons te communiceren. Net zo min als met basisschool kinderen. Hoe houd je toch een beetje zicht op wat er speelt? Initiatief nemen om een weblog, een Hyves-groep pagina te gebruiken lijkt me zinvol. En vooral door het er regelmatig over te hebben. Met collega's, kinderen, ouders. Ik zou graag eens met een aantal ouders hierover willen sparren. Ik merk dat de jongere generatie al weer heel anders in staat dan de mijne. Zij zouden een avond over mediawijsheid heel anders invullen. Hoe dan?

Volgende week is het de week van... Ben benieuwd.

3 opmerkingen:

  1. Interessante vragen, ik ben ook wel benieuwd hoe andere generaties een avond over mediawijsheid invullen.

    Het lijkt mij dat een ouderkamer een mooie plek is om met ouders over dit onderwerp te sparren. Misschien een optie?

    Binnenkort verschijnt in Marktplaats een interview met een ouder uit één van de AGORA ouderkamers over dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marilou
    Het zoeken naar afbeeldingen en onderwerpen is natuurlijk ook een onderdeel van veiligheid.
    Je zal toch moeten reageren als kinderen iets over de poes willen opzoeken. Ze krijgen geheid te maken met sekssites. Je zal ze erin moeten begeleiden.
    Dat doe je toch ook op tv. Ik zeg altijd maar: je hebt de natuurfilms van EO en NCRV, maar ook de natuurfilms van de commerciële omroepen (seksfilms e.d.)
    Ook hierin heb je een opvoedende taak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie uitdaging. Samen met ouders een Mediawijsheidsactiviteit op stellen. Kijk dan niet alleen naar ouders die het wel snappen, maar vooral ook naar ouders die er zelf ook moeite mee hebben. Zet het in een breder geheel en niet als losse activiteit. Tijdens de volgende week van de Mediawijsheid bijvoorbeeld. Betrek kinderen erbij en laat ze vertellen wat zij nou zo aantrekkelijk vinden aan sociale media.

    Zolang jij kan aantonen dat het het didactische proces ten goede en het niet koste gaat van de reguliere schooltaken, dan zullen ouders je best willen ondersteunen. Het wordt echter wel vaak als spelen en niet serieus gezien en daarom belachelijk gevonden. Terwijl spelen één van de meest effectieve leermethoden is.

    BeantwoordenVerwijderen