In de bovenbouw van de Jenaplanschool is in eerste instantie heel enthousiast op de week van de umediawijsheid gereageerd, maar...er zijn startende leerkrachten in deze bouw dit jaar. Groep 6,7, en 8 zijn bij elkaar in een stamgroep. De eerste reacties eindigden uiteindelijk terughoudend, vlak na de zomervakantie. Maar ik breng het nog een keer onder de aandacht; wie weet ziet men nu meer mogelijkheden.
Dat het aan de orde moet komen lijkt me duidelijk. Wat mij betreft regelmatig. Dat kan ook zijn die digibord-tip-van de week (of dag), waar kinderen de tip verzorgen.
| Ga naar de site. |
Het filmpje op leraar24, waar de vertaalslag naar groep 4 werd gemaakt vond ik waardevol. Hier kunnen collega's wat mee die jongere kinderen hebben. Het is de grote drempel: hoe doe ik het?
Tijdens het lezen van de publicatie " pas op je portemonnee in online Game-werelden" (mijnkindonline.nl) kon ik het niet laten om Landleven (Plinga) even te spelen. Kinderen spelen dit veel. Ja, als gast wordt je snel verleid tot volgende levels. Geld kost het, uiteindelijk, dat kan je al zien aan de berichten hierover. ben benieuwd of ouders van onze scholen hier ervaring mee hebben. Het deed me overigens weer denken aan het enthousiaste verhaal van Richard Gerver, waarin hij o.a. over de ontwikkelende ondernemersgeest van zijn dochter tijdens het spelen van een Game (welke ben ik vergeten) vertelt.
Als het mediawijsheidmanifest er voor het voortgezet onderwijs is, dan is het Diploma veilig internet er bijvoorbeeld voor het basisonderwijs.

Inderdaad, er gebeurt veel. Gelukkig maar. Er is ook heel veel materiaal te vinden dat in de klas ingezet kan worden. Kijk maar eens bij de Mediawijsheidkaart. Het onderwerp is hot en noodzakelijk. Vooral om kinderen te leren hoe ze verstandig met internet om kunnen gaan. Je hebt ze niet altijd in het oog, thuis ook niet. Als ze dan op dingen stuiten waar ze van schrikken, dan is het belangrijk dat ze weten hoe ze moeten handelen. En het aan jou durven zeggen, zonder dat ze bang hoeven zijn dat er (vaak uit onwetendheid) straf gegeven wordt. Maar daarvoor moet je als leerkracht wel op de hoogte zijn van de digitale leefwereld van je leerlingen. Snappen waarom ze het leuk vinden en wat de valkuilen zijn. En dan is het de juiste instelling om ook zo'n spelletje te gaan spelen. En het is 'cool' als de juf ook weet waar het spelletje om gaat.
BeantwoordenVerwijderenWat een mooi blog!
BeantwoordenVerwijderenJe hebt duidelijk een idee waar het naar toe moet op je scholen. Ik ben benieuwd hoe het idee 'de website als ontmoetingsplaats' zich verder gaat ontwikkelen. Het is in ieder geval een web 2.0 gedachte. Veel scholen doen het nog op z'n 1.0. Jullie zijn hiermee in de voorhoede! Iets om eens toe te lichten op een ICT coördinatorenoverleg?
Er is bij AGORA een workshop voor teams beschikbaar waarin zij zich uitspreken over de richting van mediawijsheid op school, in het kader van actief burgerschap en sociale cohesie. Ook is er aandacht voor de benodigde leerkrachtcompetenties.
In 1,5 uur wordt er een koers uitgezet voor de hele school en alle teamleden. Van harte aanbevolen!